Op 11 december 2022 werd Amazing Nature Scandinavia erkend als duurzame touroperator door het behalen van het internationaal erkende duurzaamheidscertificaat ‘Travelife Certified’. Deze certificering is bedoeld voor reisorganisaties die duurzaam willen ondernemen.
DUURZAAMHEIDSBELEID
Door te reizen laten we altijd een ecologische voetafdruk achter en dragen zo bij aan de huidige wereldwijde klimaatcrisis. Amazing Nature Scandinavia probeert deze voetafdruk te beperken door:
- Te focussen op kleinschalige lokale en duurzame samenwerkingspartners
- Milieubewustzijn te bevorderen
- Duurzame beslissingen te maken en duurzaam te handelen
- De impact van alle activiteiten op de lokale omgeving te beheren
- Geen transport aan te bieden van en naar Zweden en klanten te adviseren over de meest duurzame manier van reizen. Als vluchten noodzakelijk zijn, adviseren we de klant over de meest duurzame optie: lichte bagage, directe routes en moderne vliegtuigen
- Klanten advies te geven over de meest duurzame transportmogelijkheden in Zweden
- Het minimaliseren van plastic en wegwerpverpakkingen
- Te recycleren
- Samen te werken met aanbieders van accommodaties en activiteiten die biologisch geteeld en lokaal geproduceerd voedsel serveren. We stimuleren ook vegetarische maaltijden.
- Alleen groepsreizen of activiteiten aan te bieden met een beperkt aantal deelnemers
- Bevordering van de vrijheid om te zwerven, ‘Het Allemansrecht’, het Zweedse recht op openbare toegang – NIET STOREN, NIET VERNIETIGEN (een belangrijk onderdeel van de Zweedse levensinstelling) https://visitsweden.nl/te-doen/natuur-buitenleven/het-allemansrecht/
Ik begon mijn onderneming in 2017 met als doel het aanbieden van duurzame natuurreizen in Midden-Zweden. Het landschap daar is zo gevarieerd dat je gemakkelijk een paar weken in Midden-Zweden kunt doorbrengen zonder dat je heel Zweden moet doorkruisen om een leuke vakantie te hebben.
Door op maat gemaakte reisprogramma’s aan te bieden, kunnen reizigers genieten van een geweldige reis terwijl ze terug connecteren met de natuur en de wilde dieren die daarin hun habitat hebben. Naast deze individuele reisprogramma’s biedt Amazing Nature Scandinavia een aantal groepsreizen aan met vaste data.
Sociale en ecologische verantwoordelijkheid en toegankelijkheid zijn kernwaarden voor Amazing Nature Scandinavia. Waar mogelijk proberen we te werken met lokale familieondernemingen en lokale gidsen.
We dragen zorg voor je vanaf het moment dat we voor het eerst contact hebben tot je weer thuis bent na je reis. De gidsen, zowel bij de accommodaties, de toeristische attracties of de natuur- en wildlifetochten zijn allemaal goed opgeleid. Ze zullen goed voor je zorgen en garanderen dat je een geweldige ervaring hebt in Midden-Zweden, Zweeds Lapland of Noord-Noorwegen (de laatste 2 worden vooral aangeboden aan terugkerende klanten).
Alles wat Amazing Nature Scandinavia doet, wordt met grote zorg gedaan. Gastvrijheid en professionaliteit zitten in mijn aard dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. De lokale gidsen delen ook met veel plezier hun ervaring, uitrusting en kennis met je.
GEDRAGSCODE (Richtlijnen)
- Minimalisering van de negatieve effecten op lokale natuur en cultuur
Als lokale Zweedse touroperator heb ik een grondige kennis van de bestemming en werk ik nauw samen met andere bedrijven in de omgeving. De reizigers voelen zich ook op hun gemak door mijn lokale aanwezigheid. We willen de reiziger een mooie ervaring aanbieden door actief bij te dragen aan natuur- en cultuurbehoud en zullen nooit teveel bezoekers leiden naar een bepaalde natuur- of culturele bestemming, noch zullen we activiteiten organiseren die overlast kunnen veroorzaken.
- Ondersteunen van de lokale economie
Tastbare voordelen zijn positief voor een lokale gemeenschap. Elke reiziger draagt economisch bij aan een lokale bestemming door te verblijven in een accommodatie die in familiehanden is, lokaal geproduceerd voedsel te kopen, cultureel erfgoed te bezoeken of deel te nemen aan een tocht onder begeleiding van een lokale gids.
- Duurzame touroperator
Als touroperator moet ik het goede voorbeeld geven wat betreft een milieubeleid door een duurzaamheidsmanagementssysteem te implementeren met focus op lange termijn. Er moet een beleid toegepast worden op het gebied van afvalbeheer, energieverbruik, selectie van duurzame leveranciers, openbaar vervoer en duurzame natuuractiviteiten. We proberen hierbij de steun van klanten, leveranciers en autoriteiten in te schakelen.
- Kennis van het gebied bevorderen
Ecotoerisme gaat over reizen met nieuwsgierigheid en een respectvolle instelling. Bekwame gidsen voorzien bezoekers van een goede introductie tot het gebied, de lokale bevolking en geschiedenis, evenals de aanwezige wilde dieren. Uitstekende gastvrijheid is de sleutel tot een onvergetelijke reis.
- Kwaliteit en veiligheid tot in de puntjes verzorgd
Veiligheidskwesties worden zeer ernstig genomen en ik wil dat de excursies op alle mogelijke manieren aan de verwachtingen van de klant voldoen en deze zelfs overtreffen. Amazing Nature Scandinavia voldoet aan alle geldende lokale, nationale en internationale wet- en regelgeving. In samenwerking met de lokale autoriteiten zorgen we voor beveiliging en veiligheid, ongevallenpreventie, gezondheidsbescherming en voedselveiligheid.
- Transport
Amazing Nature Scandinavia biedt geen vervoer aan (behalve bij enkele groepsreizen). We zullen je altijd adviseren over de meest duurzame reisoptie naar en van Zweden en bij het reizen door Zweden.
- Activiteiten
Amazing Nature Scandinavia biedt geen producten, diensten of activiteiten aan die schadelijk zijn voor mensen, dieren, planten of natuurlijke bronnen. Dezelfde regel geldt voor activiteiten die sociaal en/of cultureel onaanvaardbaar zijn.
ETHISCHE CODE (Principes)
Overtuigingen
Als duurzame touroperator heb ik een sterk standpunt ten opzichte van tolerantie en respect voor alle religieuze, filosofische en morele overtuigingen. Binnen dat aspect vraag ik zowel mijn leveranciers als mijn klanten om de sociale en culturele tradities en gebruiken van alle mensen te observeren en hun waarde te erkennen. Daarom is uitbuiting van mensen of dieren in welke vorm dan ook ten strengste verboden. Reizen met een open geest zal leiden tot zelfstudie, wederzijdse tolerantie en kennis over de legitieme verschillen tussen mensen en hun diversiteit en culturen.
Harmonie
Elke activiteit vindt plaats in harmonie met de natuur en de lokale tradities van de bestemming met respect voor de wetten, gangbare praktijken en gebruiken. Alle vormen van toeristische ontwikkeling die bevorderlijk zijn voor het besparen van kostbare natuurlijke bronnen en het voorkomen van afvalproductie, moeten prioriteit krijgen en worden aangemoedigd door nationale, regionale en lokale autoriteiten en overheidsinstanties. De spreiding in tijd en ruimte van toeristen- en bezoekersstromen zou de druk van de toeristische activiteit op het milieu moeten verminderen en de gunstige invloed ervan op de toeristische sector en de lokale economie moeten vergroten. De infrastructuur en activiteiten moeten zo worden geprogrammeerd dat het natuurlijke erfgoed, bestaande uit ecosystemen en biodiversiteit, wordt beschermd, evenals het behoud van bedreigde soorten.
Ondersteuning lokale gemeenschap
Toeristisch beleid moet zo worden toegepast dat het bijdraagt aan het welzijn van de lokale gemeenschap. De lokale gemeenschap moet altijd worden betrokken bij de planning van toeristische accommodatie en de aangeboden activiteiten. Lokale mankracht moet altijd voorrang krijgen als het gaat om werkkracht. De grondrechten (passende opleiding en adequate sociale bescherming en salaris) van werknemers en zelfstandigen moeten worden gegarandeerd onder toezicht van de nationale en lokale overheden.
Gastvrijheid
Lokale gastheren (gidsen, aanbieders van activiteiten en accommodatie) moeten zich vertrouwd maken met de levensstijl, behoeften, smaak en verwachtingen van de toeristen die hen bezoeken, zodat ze kunnen bijdragen aan een gastvrij onthaal.
Uw veiligheid
De overheidsinstanties en lokale autoriteiten hebben de taak gekregen om u en uw bezittingen te beschermen, vooral u omdat u een bepaalde kwetsbaarheid hebt als buitenlandse toerist. Ze moeten de invoering van specifieke informatiemiddelen, preventiebeveiliging en bijstand vergemakkelijken die in overeenstemming zijn met uw behoeften. Alle aanvallen, aanslagen, ontvoeringen of bedreigingen tegen toeristen of de gastheren van een toeristisch bedrijf, evenals de opzettelijke vernietiging van toeristische voorzieningen of elementen van natuurlijk of cultureel erfgoed, moeten streng worden veroordeeld en bestraft in overeenstemming met de respectieve nationale wetten.
Ikzelf zal u eerlijke en objectieve informatie verstrekken over uw reisbestemming en over de contractuele voorwaarden van de geleverde diensten. Daarnaast profiteert u van dezelfde rechten als de burgers van Zweden wat betreft de vertrouwelijkheid van persoonlijke gegevens en informatie.
Nultolerantie voor criminaliteit
Tijdens het reizen is het toeristen niet toegestaan om criminele handelingen te plegen of handelingen die volgens de wetten van het bezochte land als crimineel worden beschouwd. Ze moeten zich ook onthouden van elke actie die door de lokale bevolking als beledigend of kwetsend wordt ervaren of die het lokale milieu kan schaden. Toeristen (nationaal of internationaal) dienen zich te onthouden van alle handel in illegale drugs, vuurwapens, antiek, beschermde soorten en producten en stoffen die gevaarlijk zijn of verboden zijn door nationale regelgeving.
Risico’s minimalizeren
Toeristen hebben de verantwoordelijkheid om zich vertrouwd te maken met de kenmerken van de landen die ze zullen bezoeken, met indien nodig, de hulp van de lokale reisspecialist. Reizigers moeten zich bewust zijn van de gezondheids- en veiligheidsrisico’s die inherent zijn aan reizen buiten hun gebruikelijke omgeving en zich zodanig gedragen dat deze risico’s tot een minimum worden beperkt.
Geen corruptie
Amazing Nature Scandinavië tolereert geen enkele vorm van corruptie of omkoping, openbaar of privé, actief of passief! We zijn transparant in onze omgang met alle klanten, leveranciers, autoriteiten en concurrenten.